Kortprosa 1999

Kortprosa 1999
Antologi
1999
79 kr.

UDSOLGT

ISBN 87-595-1150-8

(Udgivet i samarbejde med L&R)

Redaktion: Jeppe Brixvold og Hans Otto Jørgensen

90 af Danmarks allerbedste forfattere giver hver deres bud på den genrebrydende kortprosa. Kortprosa 1999 er både reflektioner, anekdoter, erindringer, abstraktioner, historier, halve historier, anslag. Og meget mere.

Om forfatterne
Blandt bidragsyderne med efternavn begyndende med ‘b’ kan bl.a. nævnes Claus-Beck Nielsen, Jens Blendstrup, Thomas Boberg, Per Aage Brandt, Mads Brenøe, Suzanne Brøgger – hertil er der alle de andre med efternavn begyndende med ‘a’ og ‘c’ og ‘d’ og ‘e’ …

Fra udgivelsen:

EN KLASSISK SKRIFTTYPE

Marcel fik pludselig en fornemmelse af at denne situation kunne stå i en bog. Suzanne strøg håret tilbage med en irriteret bevægelse, og han så det stå skrevet for sit indre øje: Hun strøg håret tilbage med en irriteret bevægelse. Hans første reaktion var at gribe stolens armlæn i panik. Et øjeblik efter at have set også denne sætning på skrift rev han sig løs ved at skifte stilling på stolen og sige: “Det er ikke mit barn.” Følelsen af litteratur var væk, og ordene stod foran ham som et lille murværk i en klassisk skrifttype: “Du er en led satan, Marcel.”

– Peter Adolphsen

Presseklip:

“Jamen, jeg siger jer, kære læsere, der er bare så mange fede sager, kære onkler og pludselige fætre, det er som valgt ud af mit hjerte.”

– Lars Bukdahl, Weekendavisen

“Her har Brixvold-Jørgensen udmøntet deres dybtgående og smagfulde gehør til fulde.”

– Rolf Gerd Heitmann, Standart

“Det er en overvældende fornemmelse af begive sig på opdagelse i Jeppe Brixvold og Hans Otto Jørgensens nye antologi Kortprosa 1999 (…) en række læseværdige og sanselige tekster, som ikke lader sig putte i boks og bås.”

– Signe Lindskov Hansen, Information

Lulus sange og taler

Lulus sange og taler
Ursula Andkjær Olsen
2000
68 s.
149 kr.

UDSOLGT

ISBN 87-595-1489-2

(Udgivet i samarbejde med L&R)

En af de senere års mest omtalte lyrikdebuter, fra en af de mest spændende nye danske poeter. I digtsamlingen folder den kvindelige hovedperson Lulu sig ud i en stemmens og tankens dans. Teksten flyder hen over siderne i form af prosa, lyrik, poetisk fragment eller strøtanke, der refereres til både højt og lavt i diskussioner med bl.a. berømte musikere, filosoffer og ikke mindst med den elskede.

Om forfatteren
Ursula Andkjær Olsen (f. 1970). Uddannet på Forfatterskolen 1997 – 1999. Debuterede i 2000 med Lulus sange og taler, udgav i 2002 Forbrugsgoder (Pist Protta 51, Space Poetry) og i 2003 Atlas over huller i verden (Gyldendal).

Fra udgivelsen:

(Pandora:)

I køkkenet hvor madrester hænger omvendt i loftet og udsender en hyletone som kun en radar kan opfatte. Her ordnes og ingen bliver glemt, og alle falder for Guds klamme hånd. Det er ikke noget du har drømt, dagsresterne er rigtige, og deres placering er overbevisende. Bananen skræller og hovedet piner, mens hånden ryster. Vask lille hånd, det er en udfordring, til dans med dine daglige rester, som klistrer og klæber enhver sprække til så man ikke kan se noget, men giv den bare hele armen, køkkenet er menneskets bedste ven, men uden skidt og kanel, få det væk. Hvad man ser har man ondt af, men hvad man aner har man endnu ondere af, nemlig, og hyletonen fortsætter. Med aflåste øjne løsner man lortet, og tavlerne stiger mig til hovedet gennem vandets skorpe, hvad står der? I koppens grums? Man læser skriften, og så meget mere logisk er forbindelsen mellem skrift og tydning af Gudernes vilje i Kina. Tror du måske her spildes uden handling? Spildets regler angår os alle og sætter ind ved dagens triste rester som ikke blev levet ud eller ind, og her spaltes mere end man umiddelbart tror, for vi lærer at skille mælk fra sur. En virkelig historie om citronens væsen, “Giv tid” og ryster de små fingre. Enhver klump må forløses, og du ved det; selv den mindste rest venter på opfyldelsens time. Imens er et vindue opstået, og jeg bladrer i himlen for at finde det jeg ville sige. En ny og ukendt vandrethed med en tepose i øjet; man ser bedre, også ud, siges det, efter behandling med sådan en halvråddent duftende ting (måske har jeg ladet den ligge for længe). Vand i baljen, og smid endelig barnet med, du ved godt hvem jeg mener, vi kan godt undvære hende.

Presseklip:

“Ursula Andkjær Olsen debuterer med “Lulus sange og taler”. De lyriske sange, taler og pesudoessays er underholdende, vrængende, tankevækkende, anmassende, elegante, frenetisk overgearede (oh avant, oh garde) og let dansende mellem saloméide spasmer og fåmælte operettetrin.”

– Jørn Erslev Andersen, Standart

“Ursula Andkjær Olsens debutbog bemægtiger sig suverænt læserens sanser og sind (…) En righoldig bog, moden og klog, og akkurat indsigtsfuld nok til – ved siden af sin intellektualitet – at give masser af plads til overgiven munterhed og leg.”

– Erik Skyum-Nielsen, Information

“Der er meget at blive både svimmel og imponeret af i “Lulus sange og taler” (…) Ursula Andkjær Olsen er et oplagt talent, der fortæller en historie uden ende med en overbevisende tidstypisk sproglig fantasi og energi.”

– Jørgen Johansen, Berlingske Tidende

Antologi, Encyklopoesien

Antologi, Encyklopoesien
Antologi
2010
80 s.
98 kr.

ISBN 978-87-7405-057-5

27 vidt forskellige forfattere har fået til opgave at udfordre leksikonet og den encyklopædiske tradition og autoritet. Strategien har været at lade hver enkelt forfatter udvælge sit eget leksikonopslag (fx ”Crime”, ”Polka” eller ”Diagnosis”) som udgangspunkt for udarbejdelsen af et stykke viltert poesi eller en ditto prosatekst.

De 27 digtere og prosaister har haft frie hænder til at bidrage til denne altfavnende 80 siders encyklopoesi og tæller Carsten Puggaard, Kaspar Bonnén, Laus Strandby Nielsen, Ejler Nyhavn, janus Kodal, Birgitte Krogsbøl, Comasia Aquaro, Morten Søndergaard, Seimi Nørregaard, Luisella Carretta, Marie Sofie Simonsen, Jan Thielke, Tóroddur Poulsen, Viggo Madsen, Erik Kock, Jesper Elving, Hakija Karic, Peter Adolphsen, Peter Laugesen, Ursula Andkjær Olsen, Jens Smærup Sørensen, Lars Bukdahl, Marianne Larsen, Claus Carstensen, Lars Skinnebach, Rasmus Graff, Nina Søs Vinther og ikke mindst redaktøren Knud Steffen Nielsen selv.